Welcome to Blogberry Emry, feel free to leave comment....if you feel uneasy with any post in this blog, simply click the top right button a.k.a close. thank you

Page Views

Follow jer tak kena bayar pon

@@ Elaun Oh Elaun @@



Sejak kemerosotan ekonomi dunia, ekonomi Malaysia juga tidak terkecuali dari terkena impak menyebabkan harga pasaran dagangan juga tidak menentu. Diriku juga tidak terkecuali dari menerima kesan dari kejatuhan ekonomi dunia ini. Impaknya tak la sebesar mana namun sedikit sebanyak mempengaruhi juga hidup aku di sini. Nak taw sebab apa?

Sebab....................ELAUN JADI X MENENTU!!!

Kalau awal Disember 2008, elaun sebulan yang kami terima adalah kira-kira 3 juta rupiah / bulan (RM1000 / bulan). Masa itu, pasti akan ada kelebihan wang paling tak pun akan kelebihan dalam RM 100. Namun sejak kebelakangan ini, kadar tukaran RM - RP semakin jatuh pada masa yang sama, nilai rupiah naik dibanding ringgit. Jadi ini akan menyebabkan nilai Ringgit yang ditukarkan ke mata wang Rupiah akan merosot.


Sekarang kadar tukaran RM - RP adalah : 1 RM = Rp 2700. Ini bermakna jika elaun kami sebulan RM 1000, bererti dalam rupiahnya adalah sebanyak Rp 2,7 juta , merosot 0,3 juta dibanding Disember 2008. Pada masa yang sama juga, wang sewa bulanan juga tidak ketinggalan dinaikkan oleh penyewa. berikut saya sertakan perbelanjaan bulanan saya :


Elaun → Rp 2 700 000 (RM 1000) - nilai yg dapat sebenar RM 800++ (cas bank n )
__________________________________
Sewa → Rp 700 000 / bulan (RM253)
Internet → Rp 120 000 / bulan (RM 43)
Belanja Harian → Rp 1 600 000 / 4 minggu (RM 579)

→ Baki : Rp 280 000 ( RM 101) - nak simpan untuk Semester Pendek pun x cukup


** Belanja harian termasuk :
→ fotokopi nota, topup seminggu Rp 25 000 (tergantung keadaan kewangan), makan, shopping
barang dapur, lain-lain.

Aku duduk di rumah kos so bulanan kene bayar dlm Rp 700 000, berbanding teman-teman yang duduk di rumah kontrakan yang hanya perlu bayar setahun sekali tergantung perjanjian kontrak masing-masing. Beza di sini adalah duit kos bulanan aku bayar menggunakan duit elaun jika yang kontrakan pula ada x menggunakan elaun mereka sebaliknya meminta parent (setahun sekali katakan parent yang x taw ni hulur sahaja lah)....erm..patut lah mereka sentiasa ada duit x macam aku tiap-tiap bulan duit cukup-cukup sahaja. Kalau nak enjoy-enjoy tu lupakan sahaja lah niat tu.


\Nak jimat punya pasal kdang-kadang terpaksa la makan megi jer x pun masak la apa lagi...ehem ngat LAKI x pandai masak?? Sorry sket eh....


Posted by,

x'emriust



5 Responses so far.

  1. kila kesian
    tu la
    taknak blaja kat msia
    tgk cam kami2
    JPA bg bnyk duwet.
    huu~

  2. x'emriust says:

    huhu jgn la kasi aku jeles..kt indonesia je diorg x adil kais sket..law ngara lain aku survey byk diorg kasi dlm USD taw..kami die kasi dlm RM je tu pun sket sgt2

  3. xpelaa...pengorbanan weyh...
    t ko jadi doc,kaya la tuu..
    huu~

  4. x'emriust says:

    doc x kaya la tp perlukan pengorbanan masa dan tenaga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Fanpage [Sudi-sudikan LIKE]

Click! Click!