Welcome to Blogberry Emry, feel free to leave comment....if you feel uneasy with any post in this blog, simply click the top right button a.k.a close. thank you

Page Views

Follow jer tak kena bayar pon

Peneman baru ku =)



Salam dan hai pada pengunjung blog ku.....lama tak bersua.....maaf kerana sejak akhir-akhir ini saya agak sibuk dengan ujian-ujian. Jadi perlukan lebih konsentrasi lah. Kali ini saya nak update sedikit tentang life saya. 2 hari lepas my mum ada send money untuk perbelanjaan 3 bulan akan datang. Yelah elaun saya RM 1000 sini bukan cukup dan orang-orang pejabat MARA tu bukannya taw macam mana perbelanjaan kehidupan kami sini coz mereka pagi masuk pejabat petang keluar pejabat, itu aja lah rutin hariannya. Kadang-kadang terpaksa makan maggie sebab nak jimat....tak macam student oversea lain ada yang boleh holiday ke negara lain. So secara harafiahnya, elaun yang diberikan kepada pelajar tajaan ke Indonesia ini memang tak mencukupi dan kalau ada sebarang kecemasan di sini memang mati keras la sebab duit tak cukup nak beli ubat yang agak mahal di sini (even ada takaful kesihatan, ada juga rawatan yang tidak ditanggung kerana yang dianggap kosmetik -> contohnya sakit gigi....WTF??)


So, duit yang my mum kasi tu I manage to buy some things yang dapat bantu saya study sebabnya if tak ada this things, conform saya akan leka dengan Facebook xpun tidur waktu belajar.....jadi ini lah yang saya beli.....

my new TV


Sebabnya saya beli TV : harga dia murah hanya Rp 420 000 (RM150). Sebenarnya dari sekolah menengah (SMA jika di Indonesia) lagi saya belajar depan TV sebab saya lebih mudah belajar di hadapan TV berbanding dengar radio. Seriously I really hate people yang pasang musik kuat2 time study rasa macam nak terajang je dia....if pasang TV is okay for me because saya hanya perlu peneman belajar saya since saya juga sekarang banyak bergerak solo untuk terus survive di sini. Besides, time study tu juga bukan saya tengok TV sangat just nak bagi suasana tidak sunyi sepi yang merangsang saya tidur...huhu~

Then saya juga beli meja belajar yang lebih besar harga dia cuma Rp 113 00 (Rm 40). Baki duit yang my mum kasi tu saya akan simpan sebagian dan sebagian lagi saya pakai untuk bayar EREP (permit yang harus dibayar untuk keluar masuk Indonesia) berharga RP 385 000 (RM140). Hopefully after this saya akan dapat belajar dengan lebih berkesan dan cuba mengembalikan diri saya yang suatu ketika dulu lebih hebat menghafal dari sekarang ini.. :'(
Nowadays, so sad to say, i need 3 hours to memorize 1 page of medic note....


But once I memorized them, normally i will never forget for 2 months....


That's all for now...till then bye friends....



posted by,

x'emriust





2 Responses so far.

  1. bom says:

    sama! aku pon ske study depan tv..but since aku xde tv kan,aku pasang je pape tv series kat laptop aku..bukannya nk tgk pon,just nak bunyi...dan aku pon xle blaja kalau dgr radio..dan dan dan!!aku pon lembab kalau bab nak mengingat ni..so kita geng! sepppp sikittt! hehe~

  2. sama la,,,kalo study mmg duk dn tb,,,smbl study smbl tgk tb,,, hahaha,,,xbole dgr radio kalo tgh study mcm dgr langau buat bising je,,,hahaha,,,:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Fanpage [Sudi-sudikan LIKE]

Click! Click!