Welcome to Blogberry Emry, feel free to leave comment....if you feel uneasy with any post in this blog, simply click the top right button a.k.a close. thank you

Page Views

Follow jer tak kena bayar pon

Again, it's about Indonesia



This picture always remind most of us about Indonesia


Hello guys, actually korang jangan ter'provoke' dengan title post kali ini and so with the picture SERIUS tak ada kaitan dengan post kali ini, I just wanna' tell something truth about Indonesia. Selama 3 tahun aku tinggal di Indonesia, ada 2 skenario yang aku jumpa yang SERIUS tak ada di Malaysia!

1. Customer service

Benda ni paling jelas kalau anda semua menjejakkan kaki ke Pizza Hut Malaysia & Indonesia. Rating secara kasar yang dapat aku bagi :

  • Pizza Hut Malaysia → 0.5 of 5 stars

Bukan niat memburukkan Pizza Hut Malaysia, tapi inilah kenyataannya dan aku juga pernah alami sendiri sewaktu kali terakhir menjejakkan kaki ke Pizza Hut Jalan Sultan Azlan Syah, Ipoh 2 tahun lepas. Waktu tu aku satu family plan makan pizza di kedai ini tapi lepas duduk kat meja hampir 10 menit, meja kami masih belum dibersihkan. Memang agak panas hatilah.....

Paling menarik, sebelum kaki melangkah keluar dari restoran ini, manager Pizza Hut tersebut lari ke dapur untuk tolong waiter-waiter kesayangan dia serve pizza....Trololol....


  • Pizza Hut Indonesia → 4 of 5 stars
Sampai saat ini aku baru 2 kali jejakkan kaki ke Pizza Hut di Indonesia, first kat Mall Ciputra, secondly pula kat Mall Taman Anggrek, Jakarta Barat. Even baru 2 kali, tapi sangat berpuas hati dengan servis diorang. Starting dari menunggu turn untuk dapat meja, sampailah keluar balik dari restoran tersebut. You guys kalau tak percaya, you need to go there ok!

Paling menarik, sebelum kami bangun dari meja makan, waiter dia tanya 1 soalan : "Bagaimana layanan kami hari ini?"



2. Bantu membantu dalam perniagaan

Secara ringkasnya, apa yang aku nampak cara perniagaan warong-warong di Indonesia ni, mereka lebih bagus dibanding peniaga-peniaga gerai di Malaysia. Apa tidaknya, tadi waktu aku makan MEGI (instant noodle) kat satu warong ni, aku terpandang2 orang peniaga dorongan yg berasingan ni yang tolong basuh-basuh pinggan warong yang aku makan ni (maybe dia nak bodek makan MEGI/minum tea free..wallahualam..) tapi agak respect di situ even diorang ni tak ada apa-apa hubungan persaudaraan..tapi tetap saling membantu..[huhu]


Satu lagi, contohnya kalau gerai A kehabisan ais batu (es batu), so seorang pekerja dia akan datang kat gerai B untuk "pinjam" ais batu si gerai B. Perkara yang sama juga berlaku kalau gerai B tak ada bahan yang diorang perlukan.

p/s: tapi tak ada lah sampai lupa bawa kuali, pinjam kuali gerai lain pula..hehe



posted by :

x'emriust

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Fanpage [Sudi-sudikan LIKE]

Click! Click!