Welcome to Blogberry Emry, feel free to leave comment....if you feel uneasy with any post in this blog, simply click the top right button a.k.a close. thank you

Page Views

Follow jer tak kena bayar pon

Gempa Bumi 8,9 Skala Richter di Jepun



Assalamualaikum & selamat sejahtera gengblogger :)

Hari ini dunia digegarkan [actually Japan] gempa bumi sekuat 8,9 skala Richter, yang mana merupakan gegaran yang paling dalam waktu 140 tahun terakhir di Jepun. Gempa bumi sekuat ini juga telah menyebabkan terjadinya tsunami di pantai timur Jepun dan dilaporkan juga tsunami ini akan bergerak menuju ke negara-negara dalam arah pergerakan gelombang ombak tsunami ini, yaitu Papua New Guinea, Filipina, Taiwan, Hawaii, New Zealand dan Australia.



Gempa bumi ini juga menyebabkan kebakaran kilang minyak, kebakaran di kawasan industri Yokohama, 4 juta jaringan elektrik putus, rangkaian keretapi laju [Shinkansen] terhenti seluruhnya, lapangan terbang juga ditutup, terputusnya jaringan telekomunikasi [tapi jaringan 3G berfungsi hehe] sehingga menyebabkan keadaan lalu lintas menjadi sesak. Bahkan turut dilaporkan bahwa Disneyland Japan turut ditenggelami air banjir.





Inilah gambaran setelah beberapa jam pasca gempa bumi & tsunami yang terjadi di Sendai












[dah macam pusat pengumpulan besi buruk je]


+ Sebagian sumber dipetik dari : http://www.telegraph.co.uk



Celoteh Emry : Mari kita doakan semoga warga Malaysia yang berada di Jepun berada dalam keadaan selamat dari musibah di sana.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Fanpage [Sudi-sudikan LIKE]

Click! Click!